Rijkswaterstaat organiseerde op donderdag 10 juli 2025 jl. een inloopavond voor geïnteresseerden in het Van der Valk-hotel in Nieuwerkerk aan den IJssel, over het project Verbreden snelweg A20 Nieuwerkerk a/d IJssel – Gouda.
Tijdens de inloopavond was er voor de bezoekers gelegenheid om vragen te stellen over het project. Medewerkers van Rijkswaterstaat (RWS) waren aanwezig om deze vragen te beantwoorden en waar nodig een toelichting te geven. Doordat er geen centrale presentatie was en de aanwezige bezoekers toch wat vragen hadden was het soms wat onduidelijk waar men moest zijn om hier antwoord op te kunnen krijgen. Behalve een grote plattegrond was er geen informatie te lezen. Er komen nog meer informatieavonden aan en de bezoekers hopen dan ook dat het dan wat gestroomlijnder zal gaan lopen. Daarnaast zullen er ongetwijfeld, na allerlei onderzoeken, meer vragen kunnen worden beantwoord dan nu het geval is.
Waarom is deze verbreding van de A20 noodzakelijk? De A20 is een van de oudste snelwegen van Nederland. Het deel tussen Nieuwerkerk aan den IJssel en Gouda voldoet niet meer aan de veiligheidsnormen. De snelweg staat al jaren in de file-top 10 en er gebeuren veel ongevallen. Door de groei van het verkeer worden de problemen voor de doorstroming en de verkeersveiligheid steeds groter. Om het aantal files op de A20 tussen Nieuwerkerk a/d IJssel en Gouda in beide richtingen te verminderen, gaat RWS dit weggedeelte verbreden. Met deze maatregel vergroot de doorstroming en bereikbaarheid, en vermindert het aantal ongevallen. Ook neemt RWS maatregelen om de geluidshinder te beperken.
De beste oplossing om de A20 toekomstbestendig te maken.
Men gaat in beide richtingen een rijstrook toevoegen en verbreden de bestaande rijstroken en vervangen de Groene Brug uit 1938. En er wordt alles aan gedaan om het proces zo snel mogelijk te doorlopen. Het is goedkoper om alles tegelijk aan te pakken. Maar men heeft te maken met de omgevingswetverplichting en dan is er nog het verkeersveiligheidsissue. Voorlopig zijn er nog veel vragen en zullen er meerdere onderzoeken moeten volgen om hier antwoord op te krijgen.
Onderzoek.
Er vinden nog diverse onderzoeken plaats zodat men later niet voor verrassingen komt te staan. Mevrouw M. Bakker, omgevingsmanager:” Zo moeten we onderzoeken hoe we ervoor kunnen zorgen dat de verbreding van de A20 verkeersveilig blijft.” Belangrijk in deze is de S-bocht: er mag niet harder worden gereden dan 100 km/uur, maar deze bocht nodigt uit om harder te rijden bij een driebaansweg. Daarnaast zal er ook moeten worden gekeken naar geluidshinder-het wel of niet onteigenen van woningen- gevolgen voor aanliggende bedrijven- Paralleweg-zuid- fietspad(en) en het bomenbeleid. Daarnaast zal er moeten worden gekeken naar de bouw van Cortelande.
Het beperken van geluidshinder.
Erik Olink, senior adviseur geluid/milieu legt uit dat het uitgangspunt ‘stand still’ is. “Het geluid dat nu wettelijk vergund is mag in eerste instantie niet toenemen bij de woningen langs het tracé. Wanneer er sprake is van een toename van het project weegt RWS eerst bronmaatregelen (stil asfalt) af en vervolgens overdrachtsmaatregelen (schermen). Wanneer er na het treffen van al deze maatregelen nog sprake is van een overschrijding vanwege het project, dan krijgen bewoners een brief waarin RWS aankondigt dat men recht heeft op onderzoek naar de geluidwering van hun woning. Wanneer uit dat onderzoek blijkt dat er maatregelen aan de woning nodig zijn dan biedt RWS aan deze te treffen op kosten van het Rijk.
Mevrouw M. Bakker geeft aan dat RWS hoopt er in 2026 uit te zijn. Mocht dat niet zo zijn dat zal het oorspronkelijke plan moeten worden aangepast.
HZ