Reizen met het openbaar vervoer in Zuid-Holland is bijna twee keer zo duur als reizen met de benzineauto en ruim twee keer zo langzaam, blijkt uit steekproeven van de SP-Statenfractie in deze provincie. Voor dieselauto’s en elektrische auto’s lopen de verschillen nog veel verder uiteen.
De SP bekeek, ter illustratie van het OV in de provincie, hoe lang de 70 Zuid-Hollandse Statenleden en fractievertegenwoordigers onderweg zijn om van hun woonplaats naar het provinciehuis te reizen voor een Statenvergadering. Die begint typisch op woensdagmorgen om 10.00u, de Statenleden willen om 9.30u aanwezig zijn. Op basis van gegevens van OV-reisplanner 9292 en de ANWB kwam de SP tot pijnlijke conclusies. Gemiddeld zijn Statenleden die met de auto reizen 45% van de tijd onderweg die een OV-gebruiker nodig heeft. Met een benzineauto is de reiziger 60% kwijt van de prijs voor dezelfde rit met het openbaar vervoer. Met een dieselauto betaalt de reiziger slechts 40%, de eigenaar van een elektrische auto is zelfs maar 19% van de kosten kwijt.
Fractievoorzitter Lies van Aelst is geschrokken van de uitkomsten: ‘Ik wist wel dat het omslachtig en duur is om met het openbaar vervoer te reizen, maar dat de verschillen zo groot zijn, dat had ik niet verwacht. Ik ben niet het Statenlid met de langste reistijd, die twijfelachtige eer valt mijn collega’s uit Goeree-Overflakkee, Hardinxveld en de Hoeksche Waard ten deel. Mijn woonplaats Gorinchem staat op de vijfde plaats, en dat betekent dat ik al om half acht de deur uit moet als ik met het openbaar vervoer reis. Als ik met de auto zou reizen, kon ik een uur langer uitslapen. Ik ben ruim €5 duurder uit dan collega’s met een benzineauto, €9 duurder dan die met een dieselauto en bijna €13 duurder dan eigenaars van een elektrische auto.’
Van Aelst begrijpt forenzen wel die de voorkeur geven aan de auto en dringt ook bij haar collega’s aan op stevige maatregelen. Van Aelst: ‘Meer auto’s is precies niet waar we naartoe moeten. De files in onze dichtbevolkte provincie zijn een enorme belasting voor het milieu, bovendien doet de hoge inflatie een forse aanslag op de beurs van onze inwoners. Elke automobilist die besluit om met het openbaar vervoer te reizen, is een filerijder minder. Maar daarvoor is het wel nodig dat we het OV-netwerk uitbreiden en de prijzen omlaag brengen. De SP dringt al lang aan op het terughalen van het openbaar vervoer in publieke handen, deze steekproef onderstreept die noodzaak alleen maar.’
Een enquête naar de ervaringen met het OV in Zuid-Holland leverde in de eerste weken al honderden reacties op. De resultaten worden binnenkort naar buiten gebracht.