Onlangs is een nieuw project gestart in het leveringsgebied van Dunea: klanten in woningen van voor 1960 kunnen deze maanden bezoek krijgen van een Dunea-monteur. Zijn missie: onbekend leidingmateriaal bekend krijgen.
De data scientists van Dunea ontdekten dit jaar dat hun database nog lege velden bevatte waar ze een materiaalsoort verwachtten. En als je niet weet wat het materiaal is, kun je ook niet met zekerheid uitsluiten of er leidingdelen van lood tussen zitten. En dat willen ze wel, aangezien RIVM-onderzoek de afgelopen jaren heeft laten zien dat er meer mensen gevoelig zijn voor blootstelling aan lood via drinkwater, dan eerder gedacht. En de sector heeft een afspraak met de Inspectie voor Leefomgeving en Transport (ILT).
Zoekproces
Klanten ontvangen een brief met een afspraak die ze kunnen verzetten als het niet uitkomt. De Dunean monteurs controleren bij een huisbezoek de leidingen bij de watermeter en leggen de aangetroffen materiaalsoort vast. Met deze informatie brengen ze hun gegevens op orde en weten ze welk onderhoud de leiding nodig heeft in de toekomst. Na het bezoek ontvangen klanten een brief met het schouwresultaat en weet de klant of een vervolgactie noodzakelijk is.
Vervolgactie
Mocht het materiaal lood worden aangetroffen, dan ontvangen klanten een consumptieadvies. Als het om lood in de aansluitleiding gaat, komen ze die zo snel mogelijk gratis vervangen. Wordt er bij de watermeter gezien dat er binnenleidingen van lood zijn, dan adviseren ze klanten om contact op te nemen met hun verhuurder of – bij eigendom – met een installateur om de leiding(del)en te laten vervangen. Zo werken we aan zowel data- als waterkwaliteit.