De sporters van Orka’97 hebben uitstekend gepresteerd tijdens het Open Nederlands Kampioenschap Vinzwemmen. De Moordrechtse vereniging behaalde op 13 en 14 juni in het Pieter van den Hoogenband Zwemstadion in Eindhoven een groot aantal Nederlandse titels en podiumplaatsen.
Vinzwemmen is een tak van de zwemsport waarbij atleten met speciale vinnen hoge snelheden bereiken. Daarbij wordt gezwommen met een monovin, één grote vin voor beide voeten, of met bifinnen, twee afzonderlijke vinnen. Ook staan persluchtonderdelen op het programma, waarbij deelnemers met een persluchtfles volledig onder water een afstand afleggen.
Drie Nederlandse titels voor Eva Slob
Eva Slob was een van de grote uitblinkers namens Orka’97. Zij veroverde drie Nederlandse titels door goud te winnen op de 100 meter bifinnen, de 200 meter monovin en de 400 meter monovin. Daarnaast behaalde zij zilveren medailles op de 50 meter monovin, de 50 meter bifinnen en de 100 meter monovin.
Sterk optreden van Peter Blanker
Ook Peter Blanker kende een succesvol kampioenschap. Hij won goud op alle drie de persluchtonderdelen: de 100, 200 en 400 meter perslucht. Daarnaast schreef hij ook de 800 meter monovin en de 200 en 400 meter bifinnen op zijn naam.
Vijf keer zilver voor Roelant Cornelissen
Roelant Cornelissen liet eveneens zien tot de nationale top te behoren. Hij behaalde vijf zilveren medailles op de 50, 100, 200 en 400 meter bifinnen en op de 50 meter monovin.
Met de resultaten van Slob, Blanker en Cornelissen kijkt Orka’97 terug op een zeer succesvol Nederlands kampioenschap. De prestaties bevestigen de sterke positie van de vereniging binnen de Nederlandse vinzwemsport en onderstrepen dat de club tot de nationale top behoort.





