Het hoogheemraadschap van Schieland en de Krimpenerwaard introduceert een vernieuwd logo. Het nieuwe ontwerp sluit beter aan bij de eisen van deze tijd: digitaal toegankelijk, visueel herkenbaar en met een duidelijke link naar water – het hart van ons werk.
De vernieuwde visuele identiteit is voortgekomen uit het succesvolle gelegenheidslogo ter ere van het 750-jarig bestaan van het hoogheemraadschap. Dat tijdelijke logo leidde tot een merkbare stijging in naamsbekendheid en herkenning. Die positieve lijn wordt nu doorgetrokken met een logo dat is ontworpen voor duurzame en effectieve communicatie – van smartphone tot gemaalgevel.
Herkenbaar
Het vorige logo dateert uit 2005, een periode waarin het hoogheemraadschap net was gefuseerd. Sindsdien zijn de communicatiebehoeften én technologische mogelijkheden aanzienlijk veranderd. Het oude beeldmerk bleek uit onderzoek bovendien slecht leesbaar en weinig herkenbaar. Een andere belangrijke reden voor vernieuwing is de noodzaak voor onderhoud. Na 20 jaar is op veel logodragers zoals bebording en logo’s op onze zuiveringen en gemalen, onderhoud nodig. Dit biedt een natuurlijk moment om ook de uitstraling op te frissen.
Het nieuwe logo is getest onder inwoners van ons gebied. Het scoorde het hoogst op aantrekkelijkheid, duidelijke link met water en passend bij het waterschap.
Gefaseerde invoering met oog voor duurzaamheid
De invoering van het nieuwe logo gebeurt strategisch en gefaseerd. De (digitale) communicatiemiddelen en zichtlocaties worden als eerste aangepast. Voor overige uitingen wordt gekozen voor implementatie op natuurlijke vervangingsmomenten, zodat efficiëntie en duurzaamheid gewaarborgd blijven.
“Zoals we onze dijken en gemalen toekomstbestendig maken, doen we dat nu ook met onze uitstraling,” aldus dijkgraaf Pieter van der Stadt. “Met dit nieuwe logo laten we zien dat we als waterschap herkenbaar, eigentijds en klaar voor de toekomst zijn.”